Kundservice här hej!

Oavsett om du redan är kund hos oss eller bara funderar på att bli - tveka inte att ta kontakt med oss.

Telefonservice: må-fre kl 09-16
Tel: (06) 781 5300

 

Kassa: ons-fre kl 09-16 (Kassatjänsterna upphör 1.1.2020)
Öppet: må-fre kl 09-16
Köpmansgatan 10, 86600 Jakobstad

 

E-post: fakturering.jstad@katterno.fi

Telefonservice: må-fre kl 09-16
Tel: (08) 411 0400

 

Öppet: ti-to kl 09-11 & 12-15 (Kassatjänsterna upphör 1.1.2020)
Tulolantie 21, 84100 Ylivieska

 

E-post: laskutus.yka@katterno.fi

 

Vanliga frågor

Koefficienten för privatkunder är alltid 1. Är den högre än 1, används den för att räkna ut kundens totala elförbrukning (skillnaden mellan avläsningstalen x koefficienten).

Uppmätt energi visar hur mycket el du använt under perioden mellan mätaravläsningarna.

Årsenergi baserat på hur mycket du använt under föregående år.

Ifall du har tvåtidsel, dag och natt, syns båda mätarställningarna.

Ditt elpris är alltid indelat i två delar, elöverföring och elenergi. Priset för elöverföringen betalar du för att den el du förbrukar transporteras från produktionsstället till din bostad och för att ledningar byggs och underhålls. Priset för elenergin är priset för den el du förbrukat. Priset måste vara tudelat för att elkonsumenter kan köpa elenergi från ett elbolag medan elöverföringen kan handhas av ett annat. Elöverföringen sköts av det bolag som äger elnätet på området där du bor.

Grundavgiften finns bland annat till för att delvis täcka kostnaderna för distributionsnätet och för produktionsanläggningar, oavsett om el förbrukas eller inte. Att distributionsavgiften är skälig övervakas av Energimarknadsverket.

Elöverföring totalt visar hur mycket din faktiska elöverföring kostat under perioden.

Elenergi totalt visar hur mycket din faktiska elanvändning kostat under perioden.

Elskatten är lagstadgad och storleken räknas ut på basen av hur mycket el du använt.

Räkningarna du får av en annan elleverantör hänför sig till den el du använder. Från Herrfors får du räkningar för elöverföringen, det vill säga för att elen transporteras via elnätet fram till din bostad. Det beror på att du bor ett område där Herrfors äger elnätet. Det är alltid det distributionsbolag som innehar nätet som fakturerar för elöveringen.

Det kan du, ifall din årsförbrukning överstiger 6 000 kilowattimmar.

Kontakta vår fakturering på telefonnummer (06) 781 5312 (Jakobstad) / (08) 411 0401 (Ylivieska).
E-post: herrfors@katterno.fi

Alla elbolag som säljer till exempel vindkraftsel måste enligt lag kunna visa att bolaget faktiskt producerat eller anskaffat sådan el i samma mängd som man sålt den. En gång per år får du därför på din fakturas specifikationsdel en översikt över hur den el Herrfors säljer har producerats.

Om du lägger en anslutning i vila har du inte längre tillgång till el via den anslutningen, men den är fortfarande i kraft. Det betyder att du fortsättningsvis betalar anslutningens grundavgift och om du vill ta den i bruk går det enkelt mot en inkopplingsavgift. Om du säger upp ditt anslutningsavtal och senare vill ta anslutningen i bruk igen måste du göra ett nytt avtal.

Dokumentarkiv

Här hittar du allt dokumentmaterial gällande Herrfors och Herrfors Nät-Verkko. Ifall något saknas, tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

Kundmeddelande

Poststrejken och fakturor

Läs mer
Kundmeddelande

Värmefotografering i Jakobstad

Läs mer
Evenemang

Familjeevenemang med Herrfors och FF Jaro 27.8.2019.

Läs mer

Inga lediga tjänster för tillfället, men du kan ändå skicka in en öppen ansökan!

Ge respons

Vill du berätta vad vi har lyckats med eller vad vi borde bli bättre på? Skicka dina hälsningar så tar vi kontakt med dig om du så önskar.

 

Ge respons