Aktuellt Så kan vi undvika en energikris - Roger Holm och Kristian Finell reder ut begreppen
18.11.2022

Så kan vi undvika en energikris - Roger Holm och Kristian Finell reder ut begreppen

 

Energikris, höga priser och allmänt utmanande samhällsläge har lett till att Herrfors dagligen får samtal av oroliga konsumenter. Men som kund hos Herrfors finns det ingen anledning till oro – energiförsörjningen är tryggad.


Under pandemin har vi fått lära oss att allas insats är viktig. Likadant är det nu – om alla tar energispartalkot på allvar kan vi i bästa fall undvika att hamna i ett läge med elbrist.

– Vi finländare är överlag bra på att hantera krissituationer och ta till oss myndighetsinformation och redan nu finns en stor vilja att spara energi, säger koncernchef Roger Holm.


Han berättar om en orolig kund som ringde och funderade på sitt elavtal och som redan nu ser till att tvättmaskinen går enbart sent på kvällen. En annan berättade att de slutat bada elbastu. Och faktum är att våra dagliga val har betydelse, i september noterades en sjuprocentig minskning i elanvändningen jämfört med året innan. 


Roger Holm och hans kollega Kristian Finell, vd för Herrfors Nät, vill avdramatisera det som i medierna kommit att kallas den stora energikrisen. Risken för effektbrist under riktigt kalla vinterdagar finns, men samtidigt kan vi alla bidra till att minska den. Bortfallet av rysk energi kompenseras dessutom av Olkiluoto 3, vilket innebär att vi rent produktionsmässigt har ett bättre utgångsläge än i fjol. Ett nytt orosmoment är att vi för tillfället (8.11.2022) inte vet när Olkiluoto 3 tas i drift pga problemet med matarvattenpumparna.


– Det som kan vara utmanande är ifall exempelvis Olkiluoto 3 av någon anledning är ur drift, eller om vi drabbas av något större problem med en överföringslinje eller motsvarande driftstörningar. Om detta dessutom råkar inträffa när det är både kallt och vindstilla kan det bli kritiskt,
säger Kristian Finell.


Läget just nu är också mera ansträngt på grund av reparationerna vid Ringhals 4 i Sverige. I september drabbades kraftverket av ett haveri i samband med ett årligt underhållsstopp och det var efter det som Fingrid började varna för ökad risk för elbrist i sin kommunikation.


– Reparationerna väntas pågå till slutet av januari. Det här kan begränsa möjligheten att få el till Finland via den södra kabeln mellan Finland och Sverige, speciellt ifall det är riktigt kallt både i Finland och södra Sverige samtidigt,
säger Roger Holm.


I branschen följer man med läget med en tregradig skala där grönt är normalläge och gult indikerar en förhöjd risk för effektbrist. Senast mätaren låg på gult i Finland var sommaren 2018 när en elstationskomponent i Olkiluoto drabbades av en brand. Sedan dess har mätaren legat stadigt på grönt. Inte ens den senaste tidens turbulens har påverkat tillgången.


– Det här visar att det ska till ganska mycket innan vi ens nuddar vid gult. Och för att det ska bli en verklig kris med elbrist ska vi vara inne i ett rött läge.


De planer på elavbrott i två timmars intervaller som nu kan bli aktuella är i sig inget nytt, den här typen av förberedande planering har pågått i många år. Kristian Finell säger att det inte finns någon dramatik i att stänga av elen för en kort tid. Rent konkret är det mellanspänningsnätet som stängs av, och i kontrollrummet på Herrfors vet alla precis vad som ska göras vid olika scenarier.


– Alla privathushåll klarar två timmars elavbrott. Kylen och frysen hålls kalla och huset hålls varmt. Utmaningen för vår del är att lyckas kommunicera detta så att våra kunder inte behöver oroa sig i onödan.


Han rekommenderar alla att följa med informationen på Herrfors hemsida och i sociala medier. Ifall det bli fråga om elbrist är det den nationella informationen från Fingrid som gäller.


– Det här är också ett bra läge att ladda ner vår app, ifall du inte redan har den. Med den kan du också förutom att få senaste nytt också följa med din egen förbrukning i realtid. Bästa sättet att undvika elbrist är om alla som kan minskar sin elförbrukning, speciellt under de kritiska timmarna.


Om det blir elbrist, hur drabbas jag som kund?

– Vid ett läge med elbrist finns noggranna direktiv för hur elen kopplas bort. Hela landet, precis som Herrfors område, är indelat i olika områden som tas ut enligt ett på förhand planerat schema. Samhällsviktiga funktioner som sjukhus, vattenförsörjning och strategiskt viktiga telekomstationer berörs inte. Den som bor nära ett sjukhus kommer alltså inte att drabbas. Däremot har vi tyvärr inga möjligheter att tillgodose önskemål. Vi är medvetna om att det finns många företag på vårt område som gärna skulle få undantag, men vi har våra riktlinjer som måste följas. Vi vill också påminna om att alla kunder även har ett eget ansvar för den egna beredskapen och hur man förbereder sig på elavbrott, säger Kristian Finell.


Jag har installerat egna solpaneler, kan jag använda den energin under ransoneringen?

– Tyvärr fungerar det inte så. Solpanelerna är kopplade till nätet, och om just ditt område släcks ner kommer inte heller solpanelerna att kunna producera energi. Enda undantaget är om du har ett eget slutet system med ett eget batteri eller en generator, till exempel på sommarstugan. Det kommer att fortsätta fungera även vid ett avbrott, säger Kristian Finell.

 
Vad är det då som gäller, hur mycket energi behöver jag spara?

– Som privatkund är det bra att se över den egna förbrukningen, om alla gör det kan vi spara en hel del. Sänk gärna inomhustemperaturen med en grad, duscha lite kortare och byt ut gamla lysrör till ledlampor. Det är de små sakerna i vardagen som avgör. Och att alla bidrar, säger Kristian Finell.


Jag planerar att köpa en elbil, hur ska jag tänka?

– Jag har själv en elbil och kombinerat med spotpris på el har jag till och med lyckats sänka elräkningen. Jag laddar helt enkelt bilen när priserna är som lägst, i princip nästan gratis. Detta är också en god gärning för elsystemet, eftersom jag laddar bilen då det finns ett överskott av el. För de som har ett fast elavtal är läget förstår ett annat, säger Roger Holm.


Det talas också mycket om stigande priser, behöver jag vara orolig för min elräkning?

– Turbulensen på marknaden har lett till att priserna stigit. Just nu har vi ett marknadspris på el som är tio gånger högre än snittpriset åren 2015–2020. Men tack vare vår starka produktionsportfölj kan vi överföra en del av vinsterna för att kompensera konsumentpriset. Som kund hos Herrfors kan du känna dig trygg, i nuläget kommer vi inte att höja priserna för våra långvariga kunder. Även för nya kunder har vi konkurrenskraftiga alternativ där det dessutom ingår hundraprocentig förnybar energi, säger Roger Holm.

Vi tar dig tryggt genom vintern, säger koncernchef Roger Holm och Kristian Finell, vd för Herrfors Nät.

 

Text: Sonja Finholm

Foto: Karolina Isaksson

Relaterade nyheter

Kundmeddelande

En bugg i Herrfors-appens BETA/analysvy

Läs mer
Kundmeddelande

Uppdaterade elförsäljnings- och nättjänstvillkor från och med 1.12.2024

Läs mer
Kundmeddelande

Med nya Herrfors-appen sparar du el, miljö och utgifter

Läs mer