Standardersättningar
Standardersättningar vid långa strömavbrott
För långa strömavbrott betalas standardersättning. Enligt elmarknadslagen har elanvändaren rätt att få standardersättning när han varit utan el i minst 12 timmar i sträck. Standardersättningens storlek beror på användarens årliga nätserviceavgift och avbrottets sammanhängande längd.
Avbrottstiden för ersättningen börjar räknas från det att felet kommit till elbolagets kännedom och slutar när felet har åtgärdats. Om reparationsteamets säkerhet är i fara, påbörjas beräkningen av avbrottstiden först när reparationen i fält kan påbörjas på ett säkert sätt. Dessutom börjar beräkningen av avbrottstiden om från början om elen varit påslagen i minst två timmar. Om avbrottet i elleveransen beror på ett fel i stamnätet eller regionnätet är nätbolaget inte skyldigt att betala standardersättning till sina kunder.
Avbrottets längd | Ersättningsprocent |
---|---|
12-24h | 10 |
24-48h | 25 |
48-72h | 50 |
72-120h | 100 |
120-288h | 150 |
Över 288 timmar | 200 |
Till en användare kan under ett kalenderår betalas högst 200 procent av den årliga överföringstjänstavgiften. Från och med 1.1.2018 är det högsta beloppet för en enskild standardersättning för ett avbrott i nätservicen högst 2000 euro.
Vi kan direkt se i våra övervakningssystem vilka kunder som är berättigade till standardersättning. För att få standardersättning behöver kunden inte separat kontakta elbolaget. Enligt elmarknadslagen har elbolaget sex månader på sig att betala standardersättningen.