Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Hoppa till innehåll

Fredagen den 26.9 har vår kundbetjäning undantagsvis öppet kl. 12.30-15.00

Nollfel

Information om nollfel – viktigt för dig som kund 

Vad är ett nollfel? 

Ett nollfel innebär att nollledaren i elsystemet har brutits eller tappat kontakten. Detta kan orsaka farliga spänningsvariationer i hushållets elsystem. 

Varför är det farligt? 

  • Elapparater kan få för hög spänning och skadas 
  • Metallhöljen kan bli strömförande 
  • Risk för livsfarlig elchock 

Vilka tecken kan du som kund märka? 

  • Lampor blinkar eller lyser onormalt 
  • Apparater blir varma eller luktar bränt 
  • Flera apparater går plötsligt sönder 
  • Jordfelsbrytaren löser ut upprepade gånger 

Vad ska du göra? 

  • Bryt strömmen från huvudbrytaren om det kan göras säkert 
  • Rör inte vid elapparater med metallhölje 
  • Kontakta omedelbart Herrfors feljour 

Hur kan sådana fel förebyggas? 

Se till att elcentralen är i gott skick, förvara inte tunga eller fuktiga föremål på kablar, och rapportera i tid om du märker avvikande elbeteende. 

Ta kontakt med Herrfors feljour

Ifall du misstänker ett nollfel, ta genast kontakt med Herrfors feljour.

Oravais, Pedersöre och Terjärv distrikt

  • Mobil: (06) 781 5300 – under kontorstid
  • Mobil: (06) 723 4521 – utanför kontorstid

Jakobstad distrikt

  • Mobil: (06) 723 0079 – dygnet runt

Ylivieska distrikt

  • Mobil: (08) 411 0400 – under kontorstid
  • Mobil: (08) 426 350 – utanför kontorstid