Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Hoppa till innehåll

Fredagen den 26.9 har vår kundbetjäning undantagsvis öppet kl. 12.30-15.00

Felavhjälpning – snabba åtgärder vid störningar

Strömavbrott kan orsakas av många olika faktorer: väderförhållanden, tekniska fel eller yttre skador. Vi reagerar snabbt och effektivt på fel – med målet att återställa elen till kunderna så snart som möjligt.

Så här agerar vi vid fel:

Automatisk felövervakning

Upptäckten av nätfel sker ofta automatiskt med hjälp av nätets mätutrustning och fjärrstyrda brytare. Detta påskyndar lokaliseringen av felplatsen och minimerar avbrottsområdet.

Kontroll av felplatsen

Våra underhållsteam åker vid behov snabbt ut på plats för att kontrollera nätet och reparera felet. Vi arbetar i hela nätområdet och är utbildade för att hantera många olika förhållanden.

Reparationsåtgärder

Mindre fel åtgärdas ofta samma dag. Vid mer omfattande skador, som vid stormar, använder vi flera arbetslag och prioriterar reparationerna utifrån antalet berörda kunder och objektets kritiska betydelse.

Information till kunderna

Vi informerar löpande om felsituationer och reparationernas framsteg via webbplatsen, appen och vid behov genom textmeddelanden.

Vad kan du själv göra?

  • Kontrollera den aktuella störningskartan på vår webbplats.
  • Meddela våra kundtjänst om dina observationer om du misstänker ett fel.
  • Följ säkerhetsanvisningarna – gå inte nära nedfallna elstolpar eller skadade ledningar.

Snabb och pålitlig hantering av störningar i elnätet

Vi är redo att snabbt reagera på störningar i elnätet dygnet runt i hela vårt verksamhetsområde. Vår driftcentral övervakar ständigt nätets status – 24/7 – och säkerställer snabb felupptäckt och initiering av reparationsåtgärder.

Vi satsar på smart automation, utnyttjar stark lokal kännedom samt aktuell störningsinformation (störningsmeddelandetjänst) för att minimera störningarnas påverkan på våra kunders vardag. Vårt mål är att återställa eldistributionen till det normala så snabbt och tillförlitligt som möjligt – i varje situation.