Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Hoppa till innehåll

Fredagen den 26.9 har vår kundbetjäning undantagsvis öppet kl. 12.30-15.00

Standardersättningar

Standardersättningar vid långa strömavbrott

För långa strömavbrott betalas standardersättning. Enligt elmarknadslagen har elanvändaren rätt att få standardersättning när han varit utan el i minst 12 timmar i sträck. Standardersättningens storlek beror på användarens årliga nätserviceavgift och avbrottets sammanhängande längd.

Avbrottstiden för ersättningen börjar räknas från det att felet kommit till elbolagets kännedom och slutar när felet har åtgärdats. Om reparationsteamets säkerhet är i fara, påbörjas beräkningen av avbrottstiden först när reparationen i fält kan påbörjas på ett säkert sätt. Dessutom börjar beräkningen av avbrottstiden om från början om elen varit påslagen i minst två timmar. Om avbrottet i elleveransen beror på ett fel i stamnätet eller regionnätet är nätbolaget inte skyldigt att betala standardersättning till sina kunder.

Avbrottets längdErsättningsprocent
12-24h10
24-48h25
48-72h50
72-120h100
120-288h150
Över 288 timmar200

Till en användare kan under ett kalenderår betalas högst 200 procent av den årliga överföringstjänstavgiften. Från och med 1.1.2018 är det högsta beloppet för en enskild standardersättning för ett avbrott i nätservicen högst 2000 euro.

Vi kan direkt se i våra övervakningssystem vilka kunder som är berättigade till standardersättning. För att få standardersättning behöver kunden inte separat kontakta elbolaget. Enligt elmarknadslagen har elbolaget sex månader på sig att betala standardersättningen.